Marrakech - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Pamela en Henk - WaarBenJij.nu Marrakech - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Pamela en Henk - WaarBenJij.nu

Marrakech

Door: Pamela en Henk

Blijf op de hoogte en volg Pamela en Henk

31 Maart 2011 | Marokko, Marrakesh

Salam, bonjour allemaal,

Welkom weer in ons nieuwe korte reisdagboek...ditmaal vanuit het mooie Marokko.

Net zoals in Thailand heeft Marokko een ander toetsenbord dan Nederland...dus vergeef ons voor de eventuele spellingsfouten ;)

We zijn op zondag 27 maart in de nacht vertrokken naar Schiphol. Daar weer genoeg stress meegemaakt wat betreft iets eten, maar dat bespaar ik jullie....we gaan meteen over op de leuke dingen!

We hadden een leuk soort van guesthouse geboekt. Riad Dar Balthazar. Staat super aangeschreven op tripadvisor.com. En dat klopte ook. Super mooi. Een riad is...ff googlen...Een riad is een traditioneel huis waar vroeger de welgestelden woonden, gelegen in de medina en de kamers liggen om een binnenplaats. Deze patio's hebben vaak een fontein en zijn gedecoreerd met tegeltjes. Op de begane grond is een grote salon waar de gasten werden ontvangen. De kamers hebben grote ramen en vaak originele details zoals houten balken.

De riads zijn in de jaren 90 van de vorige eeuw opgekocht en gerenoveerd, nadat de meeste een tijd leeg hadden gestaan. Nu zijn het sfeervolle en comfortabele paleisjes waar u de magie van Marrakech proeft.

Graag gedaan voor de uitleg ;)

We hadden vanaf het vliegveld in Marrakech een taxi genomen naar onze riad. We werden in de medina afgezet en iemand heeft ons naar onze riad gebracht. Nou mensen, ik geloof niet dat wij het zelf zo snel hadden kunnen vinden. De medina bestaat uit zoooooveeeel straatjes en weggetjes? het is net een doolhof!!! Echt waar.
Ik moet dan ook eerlijk toegeven dat ik het wel een beetje eng vond om savonds weer terug te gaan...totdat we de eerste avond achter de rug hadden...alles mooi verlicht enzo...

Anyway, de eerste dag hebben we dus meteen de omgeving verkent, lees de Souks (winkeltjes!!!) hahaha
Zoooo we hebben zelfs iemand 10 Dirham (1 euro) betaald om ons terug naar het plein te brengen hahahaha...
In de avond zijn we naar het beroemde Djemaa el Fna plein gegaan om iets te eten. Savonds rond 10 uur terug naar ons Riad gegaan...de eerste avond, en alle andere, waren we dus in het donker terug...je kan je voorstellen dat het de eerste avond best eng was. Voor mij in ieder geval...

De tweede dag zijn we ook in Marrakech gebleven en hebben we ook de Souks bezocht...

De derde dag zijn we met een taxi naar Essaouira gegaan, een vissersplaats in het westen van Marokko, gelegen aan de zee. Het was ongeveer 2,5 uur rijden vanaf Marrakech.
We hebben daar eerst in de Medina en de Souks rondgelopen. Er is daar veel handwerk te zien en te koop. Er zijn daar wel veel bedelaars helaas...of het echt is weten we niet...daarna hebben we in ieder geval heerlijke verse vis gegeten van de grill met jawel, patatjes :)

De vierde dag, gisteren dus; zijn we met dezelfde taxichauffeur naar Ourika Valley. Een prachtige waterval gelegen in de bergen van de High Atlas Mountains. Tevens wonen daar de berber-mensen. De berbers maken eigenlijk al het handwerk dat te koop is in Marokko.
Onze taxichauffeur, verder genaamd Rachid, heeft ons verschillende plekken laten zien. Aangekomen bij de rivier hebben we eerst lekkere muntthee gedronken en wat gegeten. Daarna zijn we met Hassan, onze leider, de bergen ingeklomen. Ja geklomen! met Uggs!!! :)
Echt je wilt het niet weten. De waterval heeft zeven etages. Wij hebben er eentje gered!!!
Ik dacht dat ik daarboven flauw ging vallen...echt waar...we waren helemaal uitgeput daarboven hahaha...
Maaaar daar was wel de werkende waterval. In Thailand kwa,en we boven aan bij een niet-werkende waterval...nu weten we hoe het is om boven aan te komen bij een wel werkende waterval hahaha...heerlijk!!!!
Het rijden naar Ourika Valley was met alle stops tussendoor zo een anderhalf a twee uur...en die moesten we ook weer terug :)
We hebben Rachid gevraagd ons af te zetten bij het beroemde plein, en daar hebben we wat gegeten. Vandaag zouden we vetrekken naar Agadir dus we hebben wat laatste dingetejes gekocht in Marrakech. Niet zo heel veel want de verkopers denken geloof ik dat wij Europeanen net zo rijk zijn als de koning en koninginnen van Europa. Echt ongelofelijk...de prijzen die zij vragen zijn tweemaal zo hoog als de prijzen in Europa!!!
Dan heb ik het alleen over spullen en souveniers. Niet over eten enzo, ff voor de duidelijkheid. Het is wel erg jammer, want er zijn echt prachtoige dingen te koop hier. Als de prijzen lager zouden liggen zouden ze veeeel meer verkopen aan toeristen...maarja...

Nou zoals ik al vetrelde vetrekken we vandaag naar Agadir...lees verder in Agadir...

Groetjesssss Pam en Henk ofwel Ibrahim en Fatima (onze nieuwe namen)

• 01 April 2011 - 16:17

Horst & Tina:

Hoi Hoi ,
    leuk dat het zo mooi is ...en dat er zoveel souks zijn ( haha) .Tja de medina is werkelijk wat bijzonders niet waar?? Gelukkig zijn jullie er weer uit gekomen. Als ik dit weer lees ben ik best wel jaloers!!!!
    Ik wil ook op vakantie!!!! OOIT!!!! SNEL!!! Na ja in Mei naar Nederland is ook leuk.
    Wij nemen maar aan dat de temperaturen lekker zijn en niet zoals hier bij ons dat je s'morgens de ramen van de auto moet onteizen.
    Okay op Zaterdag zal het hier 25 graden worden (;-) ) Wie het geloofd. Ik vermis het gezellige telefoneren met jullie. Na ja zeg mar zo ...koop niet te veel wat dat moet je allemaal slepen.
    he Pam had de vis nog een kop???? (hopelijk niet ) Nou dan nog veel plezier en tot de volgende keer. Kisses Horst en Tina

• 02 April 2011 - 07:26

Ralph:

Hey Henk en Pamela,
    Marokko stond ook op mijn to-do list. Nu krijg ik een virtuele reis van jullie. Bedankt. Zo krijg ik toch een beetje hrt vakantiegevoel. Veel plezier daar.