olifanten - Reisverslag uit Lampang, Thailand van Pamela en Henk - WaarBenJij.nu olifanten - Reisverslag uit Lampang, Thailand van Pamela en Henk - WaarBenJij.nu

olifanten

Door: Pamela en Henk

Blijf op de hoogte en volg Pamela en Henk

22 Maart 2007 | Thailand, Lampang

Hallo iedereen,

***sawadee allemaal :-) :-)*** (pamela***):-)

Jullie zitten zeker met smacht te wachten wanneer er weer wat nieuws uit thailand komt.
We hebben drie dagen op een olifanten kamp gezeten, ze hebben daar geen internet dus konden we niks op de site plaatsen.
We zitten nu in Kanchanaburi in een internetcafe.

Na Chang Mai zijn we met een taxi naar de Elephant Conservation Centre gebracht. Vroeg op 7.00 uur zijn we vertrokken en 8.15 waren we er. Het kamp ligt tussen de bergen. Aangekomen kregen we meteen een blauw pak (foto's), onze spullen konden we bij de hoofd kwartier achterlaten.

***Mega spannend allemaal...mooi blauw pak gehad...broek met een soort van blouse...hartstikke leuk...
We hadden een groep van 9 mensen...3 duitsers...2 finnen...2 australiers...1 engelse en wij twee....***

Zijn meteen naar de show ground gegaan en daar stonden een stuk of 10 olifanten en iedereen kreeg meteen een olifant toegewezen. Ik kreeg chi-con ( betekent berg) een 26 jaar oude vrouwelijke olifant en pamela een 6 jaar oude vrouwelijke olifant Wa'na ( genoemd naar een thaise actrice uit het verleden). Mijn olifant was een hheeeelll stuk groter dan die van pamela.

Ik MOET maar mee naar die kamp en wie gaat op een kleinzielige olifant zitten pamela en ik op een grootte olifant. Ik dacht dat heb ik nou weer als ik val dan doe ik dat zeker van een mooie hoogte, dan breek ik meteen iets. Pamela had haar olifant op de show ground gezien en die wou ze graag en die kreeg ze achteraf ook, alsof het voorbestemd was.

***ja dat was echt leuk...ik zag haar staan en zei tegen henk dat ik die wilde...en toen kreeg ik hem ook toegewezen...echt leuk!!! Ooohhh en ze is zooooo lief!!!***

We kregen een lijst met commando's en een 3 daagse programma. Na wat oefeningen op de showground, hoe je op een olifant moet klimmen en weer eraf, etc etc etc.
Zijn we met de olifanten naar de badplaats gegaan. De mahout die klom ook op de olifant en voorzichtig zijn wij allemaal het water ingelopen en ergens in het midden van het meertje laat je olifant gaan zitten in het water.
En je kon dan de olifante met je handen wassen of anderen met water besproeien metde slurf van de olifant door de commando bon so te zeggen. Terwijl er toeristen van de podium zitten de kijken.

***We waren net aangekomen en iederen had een olifant gekregen...
We kregen dat blaadje met commando's gingen lunchen en daarna meteen oefenen...
We hadden een uurtje "pauze" en zouden elkaar om 13.00 uur ontmoeten bij de badplaats weer...
We gingen met zijn allen het water in...oohhh dat is zoooo gaaf!!!
In het begin was ik best wel bang..het is best hoog...maar in het water is het kei gaaf...als je valt, val je in het water dus dat is niet zo erg...
Lekker de olifant wassen...elkaar natspuiten met de slurf van de olifant...ooohh het is zooo leuk!!!
Daarna gingen we in een soort van optocht naar de showground...daar zaten de toeristen te kijken...en wij moesten een show geven whahawhahaha...
We hadden net een uurtje geoefend!!! En dan al een show geven hahaha echt lachen was dat!!! We hebben het er goed vanaf gebracht maar hadden geen flauw idee waar we mee bezig waren hahaha...***

We gaven 2 shows op een dag dus we werden twee keer op een dag helemaal zeik nat. Na de laatste show brengen wij samen met de mahouts de olifanten naar de bos (bos wat nog over is van de branden). Daar worden de olifanten stuk voor stuk vast gemaakt aan een boomstam of zoiets , ze hebben een hele lange ketting dus kunnen ze nog wat rondlopen.
Elke olifant heeft zij eigen plekje, dus na elke 20 of 30 meter zie je een olifant ergens vast gemaakt. De kamp heeft ongeveer 50 olifanten.

***We gaan na de tweede show terug om de kettingen te halen en wat suikerriet...
Dan ga je boven op de kettingen zitten...dat zit wel iets minder fijn LOL...
Maar okay, dan zittend op de olifant ga je met zijn allen ongeveer 45 minuten lopen naar de jungle...er was best wat afgebrand...toch liep er een beekje met water en lag er hooi en gras...
Daar worden de olifanten vastgemakat met een megalange kettingen....
De vrouwtjes olifanten worden met de voorpoten aan elkaar vastgemaakt omdat ze zichzelf anders bevrijden...ja duhh!!!...
Zodra ze allemaal daar zijn lopen wij terug naar het kamp...daar omkleden douchen enz..en met zijn allen koken...nouja koken..een beetje knoflook en groenten snijden en de rest deden de mensen daar koken..het was wel lekker steeds...toetje was fruit***

Daarna lopen we weer terug naar de kamp, we kregen onze eigen mahout hutje met warmwater en een eigen douche/toilet en koelkast en waterkoker die zat op een soort van varanda/balkon naast onze hut.

S'morgens vroeg op 5:30 en om 6.15 gingen we de olifanten weer ophalen we namen wat suikerriet mee voor ze, we maakten de olifaten met wat takken met bladeren schoon.

Daarna klommen idereen op zijn eigen olifant en reden we terug naar de kamp.
Wij mochten dan gaan ontbijten en rond 9uur weer bij de badplaats de olifanten baden en daarna een show op de showground. 11uur lunchen en 13.00 uur weer bij de badplaats en een show.

Derde dag het zelfde weer maar een show en daarna kregen wij een certificaat en mochten wij afscheid nemen van onze olifant en mahout.

***Dat is wel in het heeeeel kort verteld...LOL...maarja het komt er wel op neer ja...
Maar het was zoooo gaaf!!!
Na de eerste avond had ik tegen henk gezegt op de video dat ik stiekem wel een beetje blij zou zijn als het woensdag 11 uur is...
omdat ik het best wel eng vond...
Maar nu...ooohhh mennn...ik wil terug!!!
Daar zou ik wel een jaar willen zijn..een jaar??? de rest van mijn leven wel!!!
Het is zo mooi daar en zo leuk allemaal...
En zo gaaf allemaal!!!
De mensen zijn mega aardig..de olifanten zijn mega-lief LOL...echt heel leuk!!!
Supat was onze "leider"...er is er maar 1 en dat is hij..dus ja...
Anyway, Supat liep rond met een spiegelreflex camera en heeft een heleboel foto's genomen van ons allemaal..
Op het eind konden we een dvd kopen voor 300 bht met alle foto's...we hebben nu een dvd met bijna 1300 foto's!!!!!
En dan kon je ook nog je foto/videocamera geven zodat ze nog meer konden maken tussen door...dus we hebben een heleboel foto's en een bandje vol met video opnames...
Het was zoooo gaaf!!! Ik wil terug!!!!***

***Op dat park hebben ze ook een Elephant Hospital..dus alle olifanten die uit moeten rusten of medische hulp nodig hebben komen daar ook...zo was er een olifant die op een landmijn was gaan staan...heel zielig...een andere was een show olifant uit Bangkok die ingenomen was door de politie...die gaat dus niet terug naar zijn eigenaar maar blijft in dat park...lekker uitrusten...
Er was ook een olifant die uitgehongerd was...megamager en ingevallen...
Een andere had een mega onstoken zwelling op zijn voet...heel zielig...ze weten niet of hij het gaat redden...
Er was ook nog goed nieuws :-)..een babyolifantje!!! Hij was net 12 dagen oud..nu 15 natuurlijk :-)
Maar hij is speciaal...want hij is ge-hoe-noem-je-dat...hij heeft geen vader...nouja de vader heeft niet zelf het werk gedaan...snappen jullie het??? LOL
Hij is dus in de moeder aangebracht...ik weet ff niet hoe je het noemt...
Anyway, toen hij geboren is heeft de moeder hem bijna omgebracht...dat heeft ze met haar eerste kind ook gedaan vertelde Supat (onze soort van leider)...er was dag en nacht bewaking dus ze hebben het kindje meteen weggehaald bij de moeder...
Nu staat hij bij een andere olifant en die is heel lief voor hem...verzorgd hem goed, beschermd hem en geeft hem voeding...heel lief..***

En Natuurlijk kon Pamela weer geen afscheid nemen van haar olifant.

***JA DUH!!!***

Elke keer als ik ff niet oplette was ze weg naar haar olifant toe.

***Tja dat heb je zo... ;-) ***

Terug naar onze hut hebben we alles weer ingepakt en gedoucht, hebben nog wat gegeten samen met een ander stel.
Een belgische vrouw die getrouwd is met een Engelse meneer, maar die wonen al een paar jaar in thailand, hele lieve mensen.

***Ze wonen een half jaar in Thailand en dan een half jaar weer in Engeland***

Alleen de vrouw Nicole had meegedaan aan de olifanten kamp, haar man is haar de derde dag komen ophalen.

En weer was pamela weg!!!!

***Ik was even aan het kijken bij de Elephant Dung Paper fabriek...
Van alle olifantenstront maken ze papier!!!
Dat is zooo gaaf!!!
Eerst gaan ze de uitwerpselen (kogels LOL) wassen, daarna koken, daarna bleken, daarna word het gedraaid en soms een kleur toegevoegd, daarna word het gewogen en worden er ballen gamaakt van 300-400 gram.
Dan word het uitgesmeerd over een frame wat ze in de zon laten drogen...cool he???
Dan als het gedroogt is heb je papier...
Een mannetje gaat dan 1 kant schuren en dan heb je goed papier...echt leuk....
En natuurlijk was er ook een souvenirwinkeltje :-) :-)
Daar heb ik 8 vellen gekocht..tja ik wilde wel meer, maar wist niet hoe ik het mee moest nemen..
En ja hoor, ze verkochten zelfgemaakt papierkokers!!! Coooooool man!!!
Er pasten er precies 8 vellen in...
Ze hadden allerlei kleuren papier, maar ik heb gewoon soort van wit genomen..echt leuk!
verder hadden ze nog maar, maarja ik heb ht maar daarbij gelaten ...alles wat ik koop moet ik meesjouwen...dus ja...
Maar anyway, ik was dus daar... :-) :-) :-)
Daarna nog even voor de laatste keer naar Wa'na...ooohhh afscheid nemen...ik zou haar wel mee willen nemen...
Ik vond het echt moeilijk om weg te gaan...
Heel mijn buik deed raar enzo...
Daar zou ik echt willen wonen..serieus...maarja...wat dan...LOL
Anyway het afscheid was moeilijk dus...***

Arrggghh ik weer zoeken want we konden met de Nicole en John meerijden naar lampang. Zij zouden daar overnachten en wij moesten pas op 20.10 s'avonds onze trein hebben. John had al een hotel gezien dus hebben wij ook ff voor een halve dag een kamer genomen om wat uit te rusten.

***Ik kon niet slapen dus heb 2 bandjes gekeken en alle foto's...daarna ben ik op zoek gegaan naar een internetcafe, maar kon er geen vinden...helaas...dus terug naar het hotel en samen met henk nog wat inkopen gedaan voor in de trein, want een ontbijt zullen we dit keer zeker NIET nemen hahaha...***

18:30 hebben we met ze allen samen wat gegeten bij leuke eettent langs een rivier heel mooi en eten was lekker.
Ik had fried rice met kip, Pamela had een pizza, ze was een beetje misselijk dus deed maar rustig aan...Nicole en John hadden Spaggethi met roomsaus...
Ze hebben ons rond 19.30 naar de trein station gebracht.
Hartstikke lief van ze!!!
Ze hebben ons zelfs nog uitgezwaait!! Echt leuk

We hebben om 20.10 de nachttrein genomen naar Bangkok.

***Om 20.40 heb ik op het knopje gedrukt zodat onze bedden werden opgemaakt...lekker handig...***

Rond een of 7 s'morgens zijn we aangekomen in Bangkok.
Er rijden maar twee treinen naar Kanchanaburi.
Niet vanaf Bangkok maar vanaf Thonburi.
De trein van 7:45 konden we niet halen, dus hebben wij een taxi genomen naar Kanchanaburi.

***De rit zou 2 uur duren...maar het leek veel korter...onze taxi-driver had veel te vertellen en te vragen lol...veel gekletst dus...***

We hebben nu een leuke bungalow genomen langs de Rivir Kwai of liever gezegt erop. Die foto's krijgen jullie de volgende keer.

***Uitzicht: boven-onder-voor-achter-links en rechts is de rivier LOL...we zitten op de rivier...echt leuk..en goedkoop...
Morgen even kijken wat we gaan doen...
Er is hier zat te doen...***

Okay dat was het en tot schrijfs.
Ben benieuwt wat pamela nog gaat schrijven na mijn verhaal.

***Dat was het ook voor mij nu...we gaan zo even wat rondlopen, of terug naar onze bungalow...we zien wel...
Ik mis mijn Wa'na wel sniksnik...***


okay doei henk.
***Veel liefs xxxxx Pamela***

ps: Wisten jullie dat als je op de grote foto klikt, dat zich dan vanzelf een groter scherm opent waarbij je dan een slide show krijgt? Dan zie je de foto's in werkelijk formaat...soms mooier dan zo een kleine :-) :-) :-) zeker met deze olifantjes :-) :-) :-)

  • 22 Maart 2007 - 07:16

    Horst & Tina :

    Wauuuuuuuw wat een ervaring.Ik had tranen in mijn ogen bij het lezen en maar te zwijgen bij de foto's. Dit is je levensdroom Pam dat kun je op de foto's zien. En :-(daar blijven ????!!!!!! dat doe je ons niet aan hoor. Leuk dat jullie andere kontakten hebben kunnen knopen. Ik moet zeggen Wa'na past heel goed bij je. Ziet er een beetje uit als Dombo.(haha)Verder is opgevallen dat jullie er super goed uitzien in die pakken. Moet je bij behouden.(meenemen!!!! )Pam van verre zie je er uit of je daar vandaan komt. Toen ik je zag moest ik aan de film the beach denken en aan een stukje waar ze naar het vastland gaan om boodschappen tedoen , je lijkt daar sprekend op die ene uit de film met je kostuumpje. Tja misschien moeten we wat van onze sneeuw en regen naar Thailand sturen zodat de bosbranden dar ophouden. Zal wel ff een kaarsje aanmaken.:-) Tja en het grote nieuws hier is dat de bouw gestart en het dus 100 % doorgaat. Hoop natuurlijk dat we elkaar van te voren nog ff kunnen zien . (ik weet zeker dat als ik dan bij je ben ik n iet 10 uurtjes sin de stad met je moet lopen maar dat je veel te vertellen hebt over je belevenissen in Thailand. (lang leve mijn sokjes :-) . Zo vol spanning wachten we op verdere brichten van jullie. Tot de volgende keer. (ps . ben echt wel jaloers :-) , moet je kunnen toegeven of niet??)Heel veel kussen Horst en Tina.

  • 22 Maart 2007 - 17:40

    Anneke:

    Annet zei dat ik echt moest gaan lezen zodra ik thuis was. Nou begrijp ik haar enthousiasm. Pam en Henk echt geweldig hoor. Ik geloof graag dat het moeilijk is om afscheid te nemen van de olifanten. De foto's zijn geweldig. Ik wens jullie heel veel plezier bij river Kwai ben weer benieuwd naar de vervolg verhalen. Geniet ze, heel veel liefs, Anneke en Annette

  • 22 Maart 2007 - 17:41

    Joan:

    Tsja, ben er helemaal stil van. Wat ziet dat er uit of jullie daar horen. Ik kom daar wel naartoe om samen huiswerk te maken, waarschijnlijk dan 1 x per jaar in plaats van elke maand. hahaha. Volgens mij moet je schrijver worden, is erg vermakelijk al die verslagen. Nog veel plezier ! liefs.

  • 23 Maart 2007 - 11:27

    Oma:

    Gefeliciteerd met de verjaardag van jouw vader en neem er maar een borrel op :-).
    We zijn al begonnen met een tompoes.
    Ik heb als kado een buddha met een solarlampje voor in de tuin gegeven en een geurtje voor op z'n snuit (niet die van buddha :-).
    De verhalen van jullie zijn om te genieten. En de zin om weer te gaan reizen is groot. Ik begin met 5 dagen Moezel met Anneke.
    Heel veel liefs en nog veel plezier.XXXXX
    Oma.

  • 26 Maart 2007 - 20:41

    Joriek:

    hoi Pamela,
    heb net via hyves je reisverslag zitten lezen en ik heb echt zitten genieten van je verhaal in Lampang met de olifanten. Ben hier nl zelf geweest in oktober en heb ook 3 dagen de mahout training gedaan en het is heel gaaf om jouw verhalen te lezen en foto's te zien. En...kan niet anders zeggen, het was inderdaad een ervaring om nooit te vergeten. Ik ga zeker de rest van je reis ook volgen want wij hebben met 3 weken Thailand lang niet zoveel gezien als jullie.
    PS: de nachttrein van en naar Bangkok is echt een fantastische belevenis.
    Fijne reis verder en ik zie je weer bij Lukas.
    groetjes van Joriek

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Lampang

Pamela en Henk

Follow Your Dreamzzz

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 147
Totaal aantal bezoekers 31198

Voorgaande reizen:

12 December 2014 - 21 December 2014

Christmas in New York

05 Augustus 2011 - 21 Augustus 2011

Beautiful Bali (2011)

27 Maart 2011 - 06 April 2011

Kleurrijk Marokko (2011)

06 Maart 2007 - 13 April 2007

Thailand (2007)

Landen bezocht: